Az óvodai és iskolai szociális segítő olyan szakember, aki elsődlegesen a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésével, prevencióval foglalkozik. Egyéni tanácsadás formájában nyújt segítséget a gyermekek, szülők, pedagógusok számára.
Az óvodai és iskolai szociális segítő neve és elérhetősége iskolánkban:
Csapláros Nikolett
- mobil: +36-20/806-9447
- e-mail: csaplaros.niki@csgyk02.hu
Fogadóidő:
- szerda: 10-16 óra
- csütörtök: 14-16 óra
A segítő szakember várja mindazoknak a jelentkezését, akik a családi élet területén felmerülő pl. gyermeknevelési, szociális, gyermek fejlődését érintő problémáik megoldása érdekében szeretnének vele konzultálni. Fogadóidőben általában vagy a tanári pihenőben, vagy a tanári szobában érhető el.
Tevékenységéről bővebb tájékoztatás az alábbi brosúrákban található:
- Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenysége
- Tájékoztatás gyermekek részére
- Tájékoztatás szülők részére
Szociális segítő munka és társasjáték–pedagógia
Iskolánk szociális segítőjével, Csapláros Nikolettel Pintér Márton (10.b) beszélgetett
„Abban hiszek, hogy gyermekkorban tudunk a legtöbbet segíteni.” – nyilatkozta iskolánk szociális segítője, Csapláros Nikolett. Közös beszélgetésünk során kifejtette, hogy mit jelent az önkéntesség és, hogy hogyan lehet segíteni a fiatalok problémáin, illetve mivel lehet hozzájárulni nevelésükhöz.
A szociális munkások általában fiatalokkal, idősekkel, szenvedélybetegekkel foglalkoznak. Jelen esetben a gyermekeknek való segítés azért fontos, mert már fiatal korban jelentkeznek problémák és nehézségek az életükben: kiközösítés, szekálás, figyelemzavar, stb. Amennyiben nem nyújtanak nekik időben segítséget, akár a felnőtt énjükre és a társadalomba való beilleszkedésükre is hatással lehet. Ezen problémák megoldására nem mindig képes az iskola, ezért kérik a szociális segítők segítségét..
Csapláros Nikolett a II. Kerületi Család és Gyermekjóléti Központ munkatársaként érkezett a Szent Angélába, novemberben. Külön ragaszkodott ahhoz, hogy iskolánkba helyezzék, mivel úgy gondolta, hogy hívő létére egy keresztény iskola illene a legjobban a személyiségéhez. Döntését a mai napig nem bánta meg. Mielőtt hozzánk került volna gyermektáborban és baba- mama klubban önkénteskedett, majd később különböző szociális munkákban vett részt. Pécsett az Élmény Tár Tanodában dolgozott, mely meghozta neki azt a döntést, hogy mivel is szeretne foglalkozni. Az intézményt egy ott dolgozó egyetemi ismerőse javasolta neki. A tanoda egy olyan intézmény, ahol tanítás utáni felzárkóztató, korrepetáló foglalkozásokat tartottak hátrányos helyzetű gyermekek részére. Megcsinálták közösen a házi feladatot, rákészültek a dolgozatokra és a tanulmányi hiányosságokat bepótolták. A Tanoda életében azonban elérkezett egy időszak, amikor komoly anyagi gondokkal küzdött. Ekkor Nikolett egy ékszer- vállalkozásba kezdett, mellyel közel 50 000 Ft-ot gyűjtött össze saját készítésű nyakláncok, fülbevalók és gyűrűk eladásával közel egy hét alatt. A szerzett összeget az intézmény a fenntartására fordította.
Elmondása szerint a szociális irányt nagybátyja javasolta neki, munkája során a fiatalok nehézségeire keresi a megoldást. Hozzá lehet fordulni családi, kapcsolati, tanulmányi problémákkal, de akár csak egy délutáni kellemes beszélgetés szempontjából is meg lehet őt keresni, itt az Angélában. A foglalkozásokhoz a nehézségekkel küzdő gyermek szüleivel is felveszi a kapcsolatot, akik eddig mindig együttműködően álltak hozzá. „Családdal, mint rendszerrel foglalkozok.” Sok gyermek megfordult már nála, mind más-más okból és 1-2 hétnyi foglalkozás után már látható is volt a pozitív irányú fejlődés. Általában a diák vagy a szülő, de az is előfordulhat, hogy a tanár keresi fel, miután a probléma, vagy ahogy a szociális segítők nevezik, a veszélyeztetettség nyilvánvalóvá válik.
Felmerült a kérdés, hogy mi vezérelte őt a szociális munkán belül pont a gyerekekhez. Válaszul azt adta, hogy gyermekkorában sok barátja volt akikkel mindig együtt játszottak a játszótéren. A velük való szoros kapcsolatára vezethető vissza a gyermekekkel való jó viszonya és a segítségük iránti elhatározás.
Nagyon érdekesnek találtam, amikor a társasjáték-pedagógiáról beszélt nekem. Ezen foglalkozás során a gyermekek megtanulnak különböző játékokkal játszani és annak ellenére, hogy az egésznek látszólag mindössze a játék és a szórakozás a célja, a játékosok megtanulnak a vereségek során szerzett tapasztalataikból a következő körben előnyt kovácsolni. A játékokat tematika szerint szedték csoportokra, mint például: amikben nagy a szerencsefaktor vagy amikben a taktika vezeti a játékost győzelemre. Tervezi, hogy a jövőben elindít egy társasjáték klubbot itt az iskolában.
Nikolett elégedett a munkájával. Ha a hozzá kerülő gyermekek életében sikerül egy olyan változást elérnie, hogy az iskolában boldogabbak, szívesebben ülnek le tanulni, szereznek barátokat vagy már jobban tudnak kapcsolódni a szüleikhez, akkor már megérte a velük való foglalkozás, az egymásra szánt minőségi idő.
A munkája során szerzett nevelési tapasztalatokat a gyermekvállalás terén szeretné később ,,hasznosítani”. ?