Három… Kettő… Egy… Csapó!
Főszerepben az Angéla

 

Interjú John Gergellyel és Csanádi Botonddal

 

Két magabiztos, vicces és kreatív sráccal állunk szemben, akik munkájukkal iskolánk életét színesítik. Kitartásukkal egy hatalmas ajándékot készítenek második otthonunk, a Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium számára. Hihetetlen, hogy ez a két fiú egy ilyen komoly és  nehéznek tűnő projektet bevállalt. Egyértelműen örömmel és szívesen csinálják, és ,noha még nincs kész, de már így is látványos a munkájuk.

Miről szól a projektetek?
Gergő: Egy dokumentumfilmet készítünk a Szent Angéla Iskoláról, amiben mind az iskola jelenét, mind a
múltját próbáljuk bemutatni.
Botond: Nagyon sokszínű projekt, számos digitális eszköz felhasználásával tesszük egyre érdekesebbé a
filmet.

Mi volt az oka, hogy jelentkeztetek a Ferences Ösztöndíj Programra?
G: Mindkettőnket érdekelt már korábban is az ösztöndíj program, tavaly is gondolkodtunk, hogy
megpróbáljuk, de akkor még nem volt bennünk ilyen erős a késztetés. Leginkább a filmezés érdekel, ám
interjúkat is szívesen készítek.
B: A filmezés engem is nagyon érdekel, a jövőben is ebbe az irányba szeretnék majd továbbtanulni.
Szeretek olyan dolgokba belevágni, amik eltérnek a hétköznapok megszokásaitól. Ez egy remek
lehetőségnek bizonyult. Már most érzem, hogy rengeteg olyan tapasztalatot szereztem, amiknek a jövőben
majd nagy hasznát fogom venni.

Miért együtt kezdtétek el a munkát?
G: Egyikünkben sem merült fel az elején, hogy közösen kezdenénk egy projektet, így külön-külön
neveztünk. Amikor viszont meghallottuk, hogy a csapatmunkával több pontot lehet szerezni, már nem volt
kérdés, hogy együtt pályázunk.
B: Nekem jobban tetszik a közös projekt. Sokkal izgalmasabb minden forgatás és feladat, mintha egyedül
csinálnám.

Miben hátráltatja a közös munka az előrehaladást?
G: Szerintem a felelősség oszlik meg leginkább kettőnk között, sokszor azt várjuk, hogy a másik csinálja meg
az aktuális feladatot. Célunk eléréséhez viszont mindkettőnknek oda kell tennie magát, erre mindig
emlékeztetjük egymást és önmagunkat is.
B: Az iskolán kívüli programjaink különböző időpontokban, különböző helyeken vannak, ezért én az
időpont-egyeztetéseket mondanám a legnehezebbnek. A csapatmunkák örökös hátránya, hogy a saját
feladatát mindenki időre elvégezze, ez nálunk is probléma. Ha valaki nem készül el időre, akkor a többiek
munkája is kárba vész.

Miért az iskoláról csináltok filmet a rengeteg más lehetőség helyett?
G: Mindkettőnk számára fontos az Angéla, szeretünk ide járni és érdekel a múltja, a működése, a jövője.
B: Mindenképp dokumentumfilmet szerettünk volna csinálni, és mivel a ferences témaválasztásra több
pontot kapunk, az iskolánk mellett döntöttünk.

Mentortanárnak miért Isztl Melánia tanárnőt választottátok?
G: Ő volt az, aki javasolta nekünk, hogy Botonddal közösen kezdjünk neki egy projektnek. Két éve van itt az
iskolában, volt lehetőségünk megismerni annyira, hogy mentortanárunknak kérjük fel. Szívesen dolgozunk
vele. Nemcsak felkészítő órákat tart nekünk, de még a forgatásokon is ott van mellettünk. Nagyon
maximalista és minket is folyamatosan motivál.
B: Közös pontunk vele eleinte a média szakkör volt, rengeteg mindent tanultunk már ott is tőle.
Számíthatunk rá mindenben és rengeteget segít a munkában.

Mi a legemlékezetesebb dolog, amit ennek a projektnek köszönhettek?
G: Legjobbnak talán a legelső forgatásunkat mondanám, amikor Szent Ferenc napon mentünk a
hajléktalanokhoz. Rengeteg ember mesélt nekünk ott a múltjáról, az eddigi életéről.
B: A pályaorientációs nap legvégén sikerült egy interjút összehozni egy microsoftos öregdiákkal, ami
nagyon elgondolkodtatott. Hihetetlen jókat mondott és megfogalmazódott bennem, hogy mennyivel
érdekesebb olyannal interjút készíteni, akit nem ismerünk, mint akit igen. Ismeretlen helyeken rengeteg új
módszerrel színesíthetjük a projektünk, és nagyon sok újat tanulhatunk.

A munka során akadtak nehézségek?
G: A mai napig nehézség olyan interjúalanyokat kérdezni, akik nehezen nyílnak meg, nehéz kérdést feltenni
nekik úgy, hogy jó válaszokat tudjanak rá adni. Sokan vannak, akik keveset beszélnek, vagy épp túl sokat.
Azt sem szeretem, ha izgulok egy-egy interjú előtt, bár még most is előfordul néha.
B: Többször is akadtak nehézségek idáig, de ez minden feladatban és csapatmunkában természetes.
Leginkább, ha először kellett csinálnunk valamilyen feladatot, akkor botlottunk meg kicsit.

Szerintetek milyen fontos tulajdonságok nem hiányozhatnak egy ösztöndíjas tanulóból?
G: A legfontosabb szerintem a motiváltság. Témának csak olyat érdemes választani, ami érdekli az embert,
és, ami örömet okoz az illetőnek.
B: Nem mindegy, hogy hogyan fogunk hozzá a munkának: izgatottan és jókedvvel vagy kedvtelenül és
motiválatlanul. Aki nem élvezi a projektjének készítését, az nem fog új tapasztalatokat szerezni, pedig a
programnak szerintem ez is az egyik fő lényege.

 

Bodnár Bíbor a mentortanárral, Isztl Melániával is beszélgetett:

 

Örömmel fogadta, hogy ketten is felkérték mentortanárnak?

Nagyon örültem neki, és természetesen rögtön igent mondtam a felkérésre. Nem vagyok régóta az Angélában, ezért megtisztelő volt számomra, hogy Gergő és Botond engem választott. Kevés lehetőségem van megismerni a gimiseket, mert nem tanítok osztályokban, csak a média szakkörön találkozom velük. Így pláne nagyon örülök neki, hogy ez a két fiú bizalmat adott nekem. 

Pontosan mi az ön feladata a projektben?

Egy mentortanár legfőbb feladata szerintem az irányítás. A határidők betartásában kell segítenem a legtöbbet. Útmutatást adok nekik abban, hogy melyik eseménynél kivel vegyenek fel interjút, milyen vágóképeket készítsenek. Minden iskolai forgatás előtt megbeszéljük, hogy milyen kérdéseket tegyenek fel az interjú alanyoknak és átbeszéljük a forgatókönyvet. Emellett összeülünk minden héten akár többször is, és visszanézzük a nyersanyagot, amiből levonjuk a következtetéseket. Ilyenkor megvitatjuk, min lehetne változtatni, hogy a következő forgatás még jobban sikerüljön.

 A közös munka során voltak nehézségek vagy nézeteltérések?

Egy olyan projektről beszélünk, amiért mindketten rajonganak, hiszen ők választották. Engem az zavar a legjobban, ha valaki motiválatlan. Nem szeretem az enerváltságot. Ilyenkor próbálom bíztatni őket, hogy jó az, amit csinálunk, és higgyék el, hogy meglesz az eredménye. 

Adott önnek új élményeket az ösztöndíj program?

Már önmagában egy nagy élmény gimisekkel együtt dolgozni, bár ettől az elején kicsit tartottam. Ezelőtt csak kisiskolásokkal foglalkoztam, soha nem gondoltam arra, hogy nagyobbakat is tanítsak. Féltem attól, hogy nem találom meg velük a közös hangot, de úgy érzem, sikerült. 

Meg van elégedve a munkájukkal?

Ahhoz képest, hogy honnan indultak – előtte csak pár iskolai eseményen fotóztak, mint médiások – úgy gondolom, hogy teljes mértékben elégedett vagyok. Gergő az interjúzásban kiemelkedő, míg Botond inkább a videóvágásban. A megadott óraszámnál jóval többször dolgoznak a projekten, ami az iskolai kötelezettségek és a magánélet mellett szerintem nagyon nagy dolog.

Mi motiválja önt a projektben?

Nagyon nagy feladatot vállaltunk be. Szeretném megmutatni a diákoknak,  kollégáknak, hogy egy remek alkotás kerül majd ki a kezünk közül. Amikor belevágtunk a projektbe, többen is mondták, hogy ez túl nagy falat. De meg fogjuk csinálni! Talán ez a motiváció hajt napról napra mindhármunkat előre. Egyébként pedig, hány iskola mondhatja el magáról, hogy van saját filmje?

Ön szerint mik azok a legfontosabb tulajdonságok, amik nem hiányozhatnak egy ösztöndíjas tanulóból?

Felelősségtudat, kitartás, elhivatottság és rajongás az iránt, amit csinál. Fontos, hogy mentortanárnak valaki olyat kérjen fel, akivel együtt tud dolgozni és ki tud alakítani egyfajta bizalmat.

Iszonyatosan büszke vagyok az összes ösztöndíjasra, aki részt vesz ebben a programban. Felnézek a diákságra, ugyanis a rengeteg iskolai kötelezettség mellett egy ilyet bevállalni hatalmas szó. Bízom benne, hogy ezt nem csak én látom így, hanem mindenki más is. 

Bodnár Bíbor

Weboldalunk sütiket (cookie) szeretne használni működése folyamán, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassa Önnek. A sütik automatikusan tiltva maradnak amíg Ön el nem fogadja ezt az üzenetet! Bővebb információkat erről Adatkezelési tájékoztatónkban olvashat.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close