Elmerülve a fizikában – Interjú Tura Heléna és Telek Dániel ösztöndíjas tanulókkal

Csanádi Botond Interjúja

Magabiztosság és céltudatosság. Ezekkel a szavakkal tudnám a legjobban jellemezni Teleki Dániel, és Tura Heléna Ferences Ösztöndíjas tanulókat. Az interjú olvasása során mélyebb betekintést nyerhetünk a fizika rejtelmeibe, felfedezhetünk egy érdekes témakört, és megismerhetünk két fizikában igencsak jártas, összeszedett ösztöndíjas tanulót.

Miért jelentkeztetek az ösztöndíj programra, és miért közösen?

Heléna: Többek között azért, mert hallottunk az iskolában erről a lehetőségről, és mivel mind a kettőnket érdekel a fizika, így ez egy remek lehetőségnek tűnt, hogy kipróbáljuk magunkat. Emellett meggyőző érv volt, hogy  plusz két órában foglalkozhattunk a projektünkkel.

Dániel: Számomra az is fontos szempont volt, hogy szerettem volna felkészülni az OKTV-re, amire az ösztöndíj keretein belül lehetőségem volt. Valamint úgy vélem, hogy együtt kutatni sokkal érdekesebb és hatékonyabb mint egyedül, valamint több tapasztalatot tudunk gyűjteni a csapatmunkáról.

Mi a projektetek témája?

H.: A témánk a szilárd testek rugalmassági modulusa és annak a mérése. Azért ezt választottuk, mert egy olyan témakört kerestünk, ami nincs kifejtve a tankönyvekben, tanmenetben, és ez a téma még csak említésre sem kerül sehol.

D.: Nem elhanyagolható szempont, hogy a témának köze van a gépiparhoz, gépgyártáshoz és építőiparhoz.  

Ki a mentortanárotok, és miért őt választottátok?

D.: Rádics Gergely Tanár Úrat választottuk. Evidens volt, hogy rá esett a választásunk, hiszen hozzá járunk fizika faktra és nem mellesleg ő az osztályfőnökünk is.

Mi az, ami számotokra a legjobb ebben a projektben?

H.: Számomra az volt a legjobb, hogy beleláttunk a mérési folyamatokba, megtapasztaltuk, hogy mit és hogyan kell csinálni.

D.: Emellett mind a ketten emelt szintű érettségit szeretnénk tenni fizikából, és így fel tudtunk készülni erre, az ösztöndíj keretein belül. Ezenkívül az is jó, hogy csapatban csinálhatjuk a projektet, mivel így nem csak a saját szemszögünkből látjuk a dolgokat, meg kell értenünk a másik érveit, gondolkodását, és beleképzelni magunkat az ő nézőpontjába is. Emellett a projekt során rengeteget fejlődtem, főleg előadásmódban, köszönhetően a kommunikációs és prezentációs tréningeknek.

Voltak nehézségek a projektben?

D.: Úgy mértünk, hogy az adott rudat feltámasztottuk a két szélén, és középen terheltük súllyal. A lehajlás mértékéből és a rúd paramétereiből pedig visszaszámoltuk, hogy mennyi a modulusa. A gond az volt, hogy a modulus meghatározásához nagyon precíz műszerekre lett volna szükség, amivel az iskola nem rendelkezett. Ezért a projektünk nagy része arra ment rá, hogy hogyan tudunk kidolgozni egy olyan mérési struktúrát, amivel az eredmények pontosíthatóak ilyen eszközök nélkül.

H.: Próbálkoztunk több fajta módszerrel, például lézerrel is, de végül úgy oldottuk meg, hogy magasabbra helyeztük a madzagon lelógatott súlyt, és vonalzót helyeztünk mögé, így a mérések között nem volt eltérés.

Jövőre is pályáztok a Ferences Ösztöndíjprogramra?

D.: Én pályázok jövőre, viszont mivel már indulhatok tanulmányi ösztöndíjra is, így ezzel a lehetőséggel fogok élni, és matematikára meg fizikára nyújtok be pályázatot.

H.: Én jövőre időhiány miatt nem élek ezzel a lehetőséggel, mivel három faktom is van.

Mit üzentek azoknak, akik jövő évre már benyújtották a pályázatukat?

H.: Nem lesz zökkenőmentes, de rengeteg tapasztalatot lehet vele szerezni, és mindenképpen érdemes csinálni, nem kell meghátrálni.

D.: Én azt tanácsolom, hogy egész évben, teljes odaadással álljanak hozzá a projektjükhöz.


Tura Heléna és Telek Dániel mentortanárával Isztl Melánia beszélgetett

Miért vállaltad el, hogy te legyél Tura Heléna és Telek Dániel mentora?

Megkerestek, hogy szeretnének a Ferences Ösztöndíjprogramban részt venni. Én tanítottam őket fizika fakton, valamint az osztályfőnökük is én vagyok. Nagyon örültem neki, hogy ketten jelentkeztek, mert szerintem kutatói munkánál ez az ideális létszám. Ilyen projekt során megtanulják, hogyan kell csapatban dolgozni.

Mi volt nehéz a közös munka során?

Nehezítette a dolgunkat, hogy másfél hónap szünetet kellett tartanunk, amikor Szalagavató és Karácsony volt. Ilyenkor abszolút nem tudtunk foglalkozni a projekttel.

Ha van egy olyan témája a gyerekeknek, ami őket nagyon érdekli és otthon is lehet vele foglalkozni, akkor több esély van rá, hogy a határidőre minden meg lesz. Nekünk folyamatosan mérnünk kellett. Ezt pedig csak itt tudtuk az iskolában a megfelelő eszközökkel. Csak az elméleti részét tudták otthoni kutatással végezni. Utána jártak a témának az interneten, valamint egyetemi jegyzetekből is kutakodtak.

Mit gondolsz Heléna és Dániel munkájáról?

A két diák alapvetően nagyon eltér egymástól. Két különböző tudásanyaggal, két különböző hozzáállással rendelkeznek. Az egyikükre ragad a tudás, a másikuknak meg kell küzdeni a tudásért, de megtesz érte mindent.  Tudtam már az elején, hogy melyikük lesz az, amelyik mindegyik kérdésre tudni fogja a választ. Szerencsére a másik tisztességesen próbálkozott lépést tartani. Jó volt látni, hogy nem adta fel, és jó volt látni, hogy ő is fejlődik vele. Azonban volt olyan helyzet, amikor még számomra is  küzdelmes, számításos feladattal kerültünk szembe, ő volt az, aki észrevette, hogy hol hibáztunk. Abszolút kiegészítette egymást a két gyerek. Ez a projekt megtanította őket, hogy hogyan kell küzdeni és kitartónak lenni.

Ott voltál Esztergomban, mikor mindenki előtt előadták a témájukat. Mi volt a véleményed? Szerinted hogyan teljesítettek?

A maximumot pont akkor hozták ki magukból, amikor kellett. Próbanapon még kicsit szürkére sikeredett az előadásuk. Ezt ők is érezték. Az esztergomi előadásukon már profik voltak. Azt vettem észre a hallgatókon, nézőkön is, hogy akár, akik nem is érdeklődnek a fizika iránt, még számukra is érdekes volt a gyerekek előadása. Meg voltam elégedve velük.

Kiknek ajánlod, hogy jelentkezzenek?

Az ösztöndíjprogram alapvetően tehetséggondozás. Ha valaki bármilyen témakör iránt érdeklődik, ami iránt tehetséget is érez magában, akkor mindenképp biztatom rá, hogy próbálja meg. Az osztályomból öten nyerték el az ösztöndíjat, úgyhogy nagyon büszke vagyok rájuk.