A különböző népcsoportok kutatása már kisebb koromtól érdekel”

Csanádi Botond interjúja Salamin Márton ösztöndíjas diákkal

 

Mártonnal osztálytársak vagyunk és egyben barátok is, viszont csak most nyílt alkalmam, hogy kifaggathassam egy kicsit. Betekintést nyerhettem munkájába, megtudhattam, hogy kikkel találkozik, és hogy hogyan mélyed el egy kutatómunkában.

 

Miért jelentkeztél az ösztöndíjprogramra?

Többen is mondták, hogy próbáljam ki magam ebben a megmérettetésben. A téma, amit kiválasztottam, nagyon érdekel, és azt éreztem, hogy szívesen foglalkoznék vele. Ez nem más, mint Észak-Kelet Afrika népcsoportjai.

 

MI AZ A FERENCES ÖSZTÖNDÍJPROGRAM?

A program elsődleges célja a bármely tanulmányi területen tehetséges tanulók motiválása és támogatása. Másodlagos célja a tehetséges tanulók bevonása a hátrányokkal küzdő tanulótársaik felzárkóztatásába.

A gondos kiválasztás, tehetségazonosítás után személyre szabott fejlesztést biztosítunk a diákoknak. A nyertes pályázók maguk választják ki mentoraikat saját tanáraik közül. Támogatjuk nyelvtudásuk tökéletesítését és nyári tanulási programjaik megvalósítását is. A kiemelkedő tanulmányi eredmények mellett közösségi munkát, másokért vállalt szolgálatot is elvárunk tőlük.

A program előnyei a tanulók számára:

  • havi rendszerességgel utalt ösztöndíj (5 ezer és 15 ezer Ft közötti sávban) 
  • két tantárgyból heti egy-egy kiscsoportos tehetséggondozó foglalkozás a tanuló által választott tantárgyakból
  • mentortanár által irányított projektmunka
  • tanulmányi versenyre való felkészítés
  • kétnapos kommunikációs tréning
  • a sikeres nyelvvizsga jutalmazása
  • az „egymástól tanulunk” élménye, a közösségi tudásmegosztásban való részvétel
  • a tehetséggondozásban korábban és jelenleg résztvevő fiatalok, valamint neves szakemberek közössége „láthatatlan kollégiuma” 
  • kiemelkedő teljesítmények külön díjazása a tanévet követő nyáron (30-50 ezer forintos kiemelt ösztöndíj)

Miért ezt a témát választottad?

A különböző népcsoportok kutatása már kisebb koromtól érdekel, és a program előtt is sokat foglalkoztam a neten ezzel a témával.

Melyik tanárt választottad mentorodnak és miért?

Benedek Balázs tanár urat választottam, mivel hasonló az érdeklődésünk, és igent mondott a megkeresésemre. Elmondtam neki az ötletemet, és ő is úgy gondolta, hogy érdemes ezzel foglalkozni.

Miből áll a projekted?

Eszközök terén internetet használok, könyvtárba nem járok. Emellett Eritrea főkonzulja, Haile Tesfay is segített a kutatásban. Sokat találkoztunk a projektemmel kapcsolatban, és interjúkat is készítettem vele.

Mi az, amit a legjobban kedvelsz ebben a projektben?

Igazából egyrészt szeretem az órákat Benedek Balázs tanár úrral, mivel hasonló az érdeklődési körünk. A kommunikációs tréninget is szeretem, mert ott a Szent Angélán kívül megismerkedhetek más diákokkal is, akik szintén jelentkeztek az ösztöndíjprogramra.

Milyenek ezek a kommunikációs tréningek?

A legjobb, amit szeretek benne, a csapatépítés. Ezenkívül segítenek például abban, hogy hogyan tartsunk meg egy előadást, vagy hogyan használjuk fel a forrásainkat.

Mi a legnagyobb kihívás számodra a projektben?

Minden részét élvezem az ösztöndíjprogramnak. Szeretek Benedek Balázs tanár úrral együtt dolgozni, és szeretem a kihívásokat.

Mit üzennél azoknak a diákoknak, akik még csak gondolkodnak abban, hogy belevágjanak egy ilyen projektbe?

Azoknak ajánlom, akik szeretnének valamilyen specifikus témával foglalkozni, ami egyébként is érdekli őket, ráadásul mindezt egy tanárnak a segítségével, akinek szintén hasonló az érdeklődése.


 

Salamin Márton mentortanárával, Benedek Balázzsal Isztl Melánia beszélgetett

 

Miért vállaltad el, hogy Salamin Márton mentora legyél?

Nagyon érdekes témával keresett meg Martos. Sok jó kutatási területet hozott fel, úgyhogy nehéz feladat volt választani közülük. Mindegyikkel szívesen foglalkoztam volna. Szeparatista mozgalmaktól kezdve az afrikai törzsek bemutatásán át az aktuális politikai kérdésekig. Nagyon örültem, hogy ilyen fiatalon ennyire komoly témák iránt érdeklődik. Nemcsak hobbi szinten, hanem céltudatosan is felkészült. Kicsit azt láttam Martosnál, hogy hasonló dolgokkal szeretne foglalkozni, mint én az egyetemi éveim alatt. Így aztán kifejezetten örültem a felkérésének.

Mi volt a legnehezebb ebben a projektben?

Nehéz válaszolnom, mert két évvel ezelőtt már voltak ösztöndíjas diákjaim, és akkor sok nehézséggel találkoztam. Azonban a Martossal való közös munka során nem igazán ütköztem nehézségekbe. Nagyon jó, hogy motivált, és nem azzal megy el sok időnk, hogy noszogatnom kell, hogy megcsinálja a feladatait, hanem általában minden alkalomra felkészülten érkezik. Az egyetlen nehézség az a nyelvismeretnek a hiánya. Elsősorban itt a franciára kell gondolni.
Afrika ezen részéről leginkább angol és francia szakirodalom van. Angolul tudunk, de bizony jó lenne, ha tudna legalább az egyikünk franciául.

Mit adott neked ez a program?

Azért is lettem én a mentora, mert az egyetemen hallgattam afrikanisztikát, amit nagyon szerettem. Az afrikai földrész iránti lelkesedésemet ezen a programon keresztül most abszolút átélem, ráadásul Martos személyében egy olyan diákkal dolgozhatok együtt, akitől én is sokat tanulhatok ebben a témában. Egymást tudjuk segíteni. Én az egyetemen tanultak alapján, ő pedig az aktuális kérdésekkel kapcsolatban. Ez az egyik, amit köszönök a programnak, a másik pedig, hogy Afrikáról nagyon sztereotip képünk van Európában, és azt látom, hogy ezen a programon keresztül sokkal árnyaltabban láthatjuk ezt a képet.

Kevés szakirodalmat találtunk az interneten a különböző afrikai népekről, országrészekről. Nagyon jó volt megtapasztalni, hogy miután megkerestük a külképviseleteket, sok helyről pozitív választ kaptunk. Abszolút segítőkészek voltak, komoly doktorátusokkal rendelkező személyek több ezer oldalnyi szakirodalmat küldtek, hogy segítsenek nekünk. Dicséretre méltónak találták, hogy Martost tizenöt évesen ilyen komoly témák iránt érdeklődik. Ennek a feldolgozása egyébként nem kis munka.

Kinek ajánlanád, hogy jelentkezzen az ösztöndíjprogramra?

Mindenkinek, aki azt érzi, hogy idejét nem sajnálva jobban bele szeretné ásni magát egy olyan témába, ami igazán érdekli. Itt mindenki találkozhat a saját határaival, és megtapasztalhatja, hogy mire is képes igazán. Csak tanulni lehet belőle.