Grafikákkal a teremtett világért

Pintér Márton interjúja Dudás-Kass Csengével

Interjúmban médiás társammal, Dudás-Kass Csengével beszélgettem, aki idén Ferences Ösztöndíjprogramban részesült. Projektje a teremtésvédelem.

Miért vágtál bele az ösztöndíjprogramba?

A nevezést évek óta ajánlotta jelenlegi mentorom, Lantos Enikő. A tanárnő úgy gondolta, hogy van esélyem az ösztöndíj elnyerésére, mert van tehetségem a képzőművészetekben. Az évek során úgy véltem, hogy nem lesz elég időm és energiám egy ilyen projektbe belekezdeni az iskolai kötelezettségek mellett, de idén úgy éreztem, készen állok erre a megmérettetésre.


MI AZ A FERENCES ÖSZTÖNDÍJPROGRAM?

A program elsődleges célja a bármely tanulmányi területen tehetséges tanulók motiválása és támogatása. Másodlagos célja a tehetséges tanulók bevonása a hátrányokkal küzdő tanulótársaik felzárkóztatásába.

A gondos kiválasztás, tehetségazonosítás után személyre szabott fejlesztést biztosítunk a diákoknak. A nyertes pályázók maguk választják ki mentoraikat saját tanáraik közül. Támogatjuk nyelvtudásuk tökéletesítését és nyári tanulási programjaik megvalósítását is. A kiemelkedő tanulmányi eredmények mellett közösségi munkát, másokért vállalt szolgálatot is elvárunk tőlük.

A program előnyei a tanulók számára:

    • havi rendszerességgel utalt ösztöndíj (5 ezer és 15 ezer Ft közötti sávban) 
    • két tantárgyból heti egy-egy kiscsoportos tehetséggondozó foglalkozás a tanuló által választott tantárgyakból
    • mentortanár által irányított projektmunka
    • tanulmányi versenyre való felkészítés
    • kétnapos kommunikációs tréning
    • a sikeres nyelvvizsga jutalmazása
    • az „egymástól tanulunk” élménye, a közösségi tudásmegosztásban való részvétel
    • a tehetséggondozásban korábban és jelenleg résztvevő fiatalok, valamint neves szakemberek közössége „láthatatlan kollégiuma” 
    • kiemelkedő teljesítmények külön díjazása a tanévet követő nyáron (30-50 ezer forintos kiemelt ösztöndíj)

Miért a teremtésvédelmet választottad témádnak?

A projekt egy tíz képből álló mini kiállítást foglal magába figyelemfelkeltő grafikákból. Az első képem témája, a jégsapkák olvadása, már a jelentkezéskor megfogalmazódott bennem, és eköré építem az egész kiállítást. Az elbírálásnál plusz pontnak számít, ha a téma valahogyan kapcsolódik Assisi Szent Ferenc életéhez, aki a környezetvédők védőszentje is egyben.

Hogyan zajlanak a mentortanári órák?

Ezeken a foglalkozásokon hetente egyszer szoktunk részt venni Lantos Enikő tanárnővel, ahol a háttértudásomat fejlesztjük, és a következő rajz témáját találjuk ki. Ilyenkor olyan műveltségre tehetek szert, amit az iskolai órákon nem kaphatok meg.

A projekt melyik részét élvezted a legjobban?

Leginkább az a része tetszett, hogy lehetőségünk nyílt megismerni az ösztöndíjprogram más ferences iskolákból érkező tanulóit. Emellett még nagy öröm volt, hogy korrepetálhattam egy nyolcadikos diáktársamat, és felkészíthettem a felvételijére.

Mi jelentett neked kihívást?

Voltak olyan időszakok, amikor 2-3 hónapig nem tudtam előrébb haladni a feladattal, mert nem jött meg az ihlet. Másfelől gondot jelentett az idő hiánya, mert tekintettel kellett lennem az iskolai kötelezettségeimre, és ezek kicsit akadályozták, hogy elmélyüljek az alkotásban.

Mit adott neked a Ferences Ösztöndíjprogram?

Megtanultam nagyon alaposan beosztani az időmet, hogy sikerüljön mindenre sort keríteni, akár iskolai feladatokról van szó, akár magánéletről.

Kiknek ajánlanád, hogy jelentkezzen a programra?

Azoknak ajánlanám, akiknek rengeteg szabadideje van, és jó kapcsolatot ápol azzal a tanárral, akit mentorául választ, ugyanis sok időt fognak közösen eltölteni.

Van kedved jövőre is részt venni benne?

Az érettségi miatt jövőre sajnos ki kell hagynom, de nagyon reménykedem benne, hogy az egyetemen is figyelemmel kísérik a ferencesek a tanulmányi munkáimat.


 

Lantos Enikővel, Dudás-Kass Csenge mentortanárával Isztl Melánia beszélgetett

 

Dudás-Kass Csenge téged választott, hogy legyél a mentortanára. Miért mondtál igent a felkérésére?

Csengét én nagyon tehetségesnek tartom és úgy gondolom, hogy lenne helye a művészi pályán. Az alapötlet, amit ő fölvázolt az ösztöndíjprogramban, nagyon nagy vállalás. Egy kiállítást szeretne készíteni a Teremtett világ védelméről amiben környezetszennyezésről, az ember és a természet kapcsolatáról készítene alkotásokat. Ha sikerül neki végig vinni a gondolatmenetet akkor nekem, mint mentortanárnak nagyon izgalmas lesz kísérni a munkáját.

Hogyan néz ki egy ilyen alkalom, amikor közösen a projekttel foglalkoztok?

Többféleképpen szoktunk együtt dolgozni. Vagy közvetlen alkotásban, ami azt jelenti, hogy Csenge rajzol és én követem, korrigálom. Vagy pedig vetítéses közös gondolkodásban munkálkodunk. Körbejárjuk a magyar természetfestőket és kutakodunk az alkotásaik között. Minden beszélgetésünknek van egy képi kivetítéses része. Természetesen a munka nagy része Csenge otthoni alkotó munkájára támaszkodik.

Mi jelentett nagy kihívást a közös munka során?

A mentori munkának a legnehezebb feladata, hogy a diáknál elérjük azt, hogy merjen önállóan gondolkodni. Fontos, hogy ő javasoljon témákat, ötleteket. Ha ez sikerül, akkor nagyon könnyen együtt tud működni egy mentor és egy diák.

Mit adott neked ez a ferences program?

Tudatosította bennem a mentortanárság fogalmát. Nagyon izgalmas és inspiráló, amikor a diák elkezd gondolkodni. Amikor nem a te elképzeléseid köszönnek vissza a képeken, hanem az ő fantáziája tárul elénk. Az én dolgom itt az, hogy kísérjem és segítsem abban, hogy meg tudja valósítani a projektjében, amit csak szeretne.

Kinek ajánlanád, hogy jelentkezzen az ösztöndíjprogramra?

Azoknak a diákoknak, akikben valami más is mocorog, mint a tananyag. Szeretnék másban is kipróbálni magukat. Ez egy jó lehetőség arra, hogy tisztábban lássanak önmagukkal szemben.